Idź do treści

Menu główne:

Customer Care - kulisy obslugi klienta. zebrane w jednym miejscu informacje dotyczace obszaru klienta pomoga w lepszym zrozumieniu zjawisk biznesowych zarowno menedzerom jak i personelowi operatorskiemu. Zapraszamy do wspolpracy


coaching i mentoring jako narzedzie

ARTYKULY CEM

Coaching i mentoring jako narzedzia wspomagania pracy menedzera

Jak bardzo mentoring rożni się od coachingu i dlaczego czasami mówi się o nich jako o czymś co jest zastępowalne, a czasami wyklucza się ich współwystępowanie.
Najprościej mówiąc coaching to swoista technika indywidualnego oddziaływania na pracownika, z wykorzystaniem technik psychologicznych. Podstawą przeprowadzania coachingu są pytania wyzwalające autodiagnozę, pytania: dlaczego, z czego to wynika, a co w zamian itd.
Mentoring to wykorzystanie zależności środowiskowych. Popieranie i wspieranie „młodszego kolegi”, propagowanie jego potencjału pośród menedżerów i specjalistów poziomu wyższego niż obecnie przez niego zajmowany, otwieranie przed nim nowych możliwości i nowych ścieżek kariery. Mentorowanie to „popychanie i torowanie drogi”. Coaching to ciągłe pytanie o to czy jesteś wiadomy swoich działań. Coaching to odnajdywanie w sobie potencjału do jak najlepszego wykonywania swoich zadań. Mentoring, przypominam, to popychanie w sfery dotychczas nierozpoznane przez ucznia.

Oczywiście wykorzystane techniki są czasem podobne, a czasem zupełnie różne, skutki czasami są racjonalne a czasami przypadkowe. Czasami bywa podobnie, ale z reguły jest zupełnie inaczej.
Bycie mentorem nie musi oznaczać ingerowania w sposób postepowania ucznia. Bycie coachem nie musi oznaczać ingerowanie w jego życie prywatne. Te obszary nie są komplementarne i kompletne. Maja charakter wyrywkowy, wyspowy, sektorowy. Ale dzięki obydwu tym metodom, człowiek ma szanse rozwijać się kilka razy szybciej niż robiłby to sam. Czy warto? Właśnie odpowiedziałem na to pytanie.
Coaching i mentoring nie zastąpią szkoleń, treningów, testów i rekomendacji. Ale mogą stanowić doskonały „dopalacz” do uzyskania nieprawdopodobnej wręcz dynamiki własnego rozwoju.
Szukajcie dobrych coachów i nie odrzucajcie od siebie mentorów. Dzięki i jednym, i drugim staniecie się super menedżerami. A o to przecież chodzi.



CZYTELNIA CX-POK | Idea czytelni | Nowosci | Obszary problemowe | Spis alfabetyczny | FILMOTEKA | Biuletyny CX-POK | Mapa witryny


Powrót do treści | Wróć do menu głównego