Customer Care - kulisy obslugi klienta. zebrane w jednym miejscu informacje dotyczace obszaru klienta pomoga w lepszym zrozumieniu zjawisk biznesowych zarowno menedzerom jak i personelowi operatorskiemu. Zapraszamy do wspolpracy


Idź do treści

Model organizacji

Model organizacji > Model dzialania

MODEL ORGANIZACJI


Zastanawiając się nad możliwościami zdobywania rynku i możliwością skutecznego dostarczania swoich usług bądź produktów do klientów i użytkowników, całkiem naturalnym wydaje się myślenie o tym, na ile elementów rynkowej układanki należy zwracać uwagę, by organizacja którą tworzymy lub którą zarządzamy, stała się efektywna.

Dla nas, naturalnym obrazem organizacji, bez uwzględniania jej dalszego otoczenia , jest model dziewięcioskładnikowy, analizowany w trzech wymiarach. Oznacza to ni mniej, ni więcej a 27 elementów na tyle istotnych, by z uwagą śledzić ich wpływ na działanie organizacji.

Model wewnętrznych zależności, pokazujący skomplikowaną materię zarządzania taką złożoną organizacją, to przykładowe (zaprezentowane tutaj) 12 elementów.
Jakby na to nie patrzeć, elementów tych jest bardzo, bardzo dużo. Zbyt dużo, by nie zwracać na nie swojej bacznej uwagi. Prześledźmy z grubsza ich naturę, by utrwalić swoją świadomość stopnia skomplikowania zagadnienia, poruszanego w naszych rozważaniach.





Oceniając i poznając świat, bardzo szybko dojdziemy do wniosku nie jest on jednowymiarowy i zestandaryzowany. Owszem, pewne zdarzenia przebiegają w sposób bardziej przewidywalny niż inne, ale nigdy w pełni nie możemy mieć przekonania, ze to co o nim myślimy my, jest i długo pozostanie obiektywne i niezmienne. Obydwie te cechy są bardzo istotne. Żyjąc w świecie gospodarczej rzeczywistości również możemy być pewni, że nie ma jednego, zawsze najlepszego modelu dla firm, które starają się na rynku pełnić rolę liderów czy zwykłych, skromnych uczestników życia gospodarczego. Można mówić o pewnej charakterystyce branżowej, jednak i tu należy pamiętać o dużej zmienności cech i zjawisk, w czasie. Elementów mających wpływ na postrzeganie i funkcjonowanie firmy jest wiele. Oto, niektóre z nich:


Każda organizacja tworzona jest w ściśle przewidziany sposób. Działanie spontaniczne, również jest sposobem świadomego oddziaływania właścicieli i osób zarządzających na to, w jaki sposób organizacja ma funkcjonować, oraz co i w jaki sposób wyznacza kierunki i dynamikę jej rozwoju.
Z punktu widzenia rozwoju organizacji, aż trzy sfery struktury firmy mogą oddziaływać na skuteczność jej działania:

  • struktura formalna
  • struktura nieformalna
  • struktura operacyjna

Powrót do treści | Wróć do menu głównego